18 januari 2011

ik ga bijna naar Nederland... en geef les 5!

Toen we net in Rusland waren, kende ik maar een paar Russische woorden. Nu ken ik er wel wat meer. Ik ga de belangrijkste woorden opschrijven, voor als jullie eens naar Rusland komen of zo ;)
En als ik straks weer op school ben, want ik kom al bijna naar NEDERLAND voor de CITO!!!!!!!

Het zijn woorden die veel gebruikt worden, maar toch niet zo makkelijk zijn. Ik heb erbij gezet hoe ik denk dat je het moet uitspreken. Omdat ze in het Russisch een hele duidelijke klemtoon in een woord hebben, heb ik het stuk wat dus een klemtoon krijgt vet gemaakt.

Alsjeblieft - Пожалуйста - pazjalsta
dank u / je - Спасибо - spasieba
goedendag - Здравствуй(-те) - zdrasvoej(tje) 
(met -tje is voor mensen waar je u tegen zegt, of het het meer dan één iemand is).
hoi - Привет - prievjet
tot ziens - До свидания - dasviedanja
doei - Пока - paka
Ik heet... - Меня зовут… - menja zavoet

Nou, пока dus allemaal en До скорого! (dat betekent tot gauw!!!)