20 april 2011

Bijna Pasen

Over een paar dagen is het Pasen. Dit jaar is het in Rusland op dezelfde dag Pasen als in Nederland. Dat is niet altijd zo. Ik ben gaan opzoeken waarom niet. In Nederland (en de rest van het Westen) is Pasen op de eerste zondag na de eerste volle maan na de eerste dag van de lente. Oké, dat snap ik.
In Rusland is dat ook, maar soms schuiven ze nog een week vanwege hun andere kalender, en omdat ze niet voor het Joodse Pesach Pasen willen vieren. En daarna wordt het te ingewikkeld dus dat moeten jullie zelf maar opzoeken als je wilt. In ieder geval: dit jaar vieren we het overal tegelijk.

In Rusland is Pasen het belangrijkste feest van de kerk. Belangrijker dan kerstmis. Als je gelovig bent ga je naar de nachtmis, en die duurt lang. En je kunt niet zomaar gaan zitten want in een Russische kerk staan geen banken. Verder weet ik het niet zo goed, want ik ben nog niet naar een Russische paasmis geweest. Dus misschien schrijf ik er later nog over.