16 maart 2011

Zonen en dochters van

Ik was geloof ik vergeten te vertellen dat je in Rusland achter je voornaam altijd de voornaam van je vader krijgt, met daaraan geplakt voor meisjes –ovna of –evna, en voor jongens –ovitjs of –evitsj. Dus mijn baboesjka, Nina Petrovna, is de dochter van Petr, nou ja, van Pjotr (zo spreek je het uit).
En Gleb van Natasja, die heet officieel Gleb Sergejevitsj, want zijn vader heet Sergei. Ik zeg gewoon Gleb tegen hem hoor! Maar tegen mensen die ouder zijn dan jij, of die belangrijker zijn dan jij (de bazin, de meester, de president enzovoort) daar zeg je wel allebei tegen, maar meestal niet hun achternaam.
Dus stel, ik zou de president van Rusland tegenkomen, zomaar toevallig in de bus of in de metro of zo, of in de rij bij de kassa van de supermarkt, dan moet ik niet zeggen “dag meneer Medvedev”, ook niet in het Russisch, maar “Dag, Dmitri Anatoljevitsj”, ofwel  “Dag Dmitri, zoon van Anatoli”. En als hij netjes is en veel weet, dan zou hij antwoorden: “Dag Ljoebov Vladimirovna!”