3 maart 2011

Maslenitsa!


Het is een feestweek: maslenitsa (of масленица).
Dat is zoiets als onze carnaval. Eerst was het een feest om te vieren dat de winter voorbij was, dat het niet meer zo lang donker was en de lente eraan kwam. Toen werd het een kerkelijk feest, een feest voordat de mensen moesten gaan vasten tot dat het Pasen was. Vasten was niet dat ze helemaal niks mochten eten, maar gelovigen eten dan geen vlees bijvoorbeeld, maar wel nog vis. In de Russisch-orthodoxe kerk vasten ze wel vaker, maar dit is de grootste vastenperiode. Dus ze vieren feest voordat ze niet meer alles mogen eten (of drinken).
Nu is maslenitsa een beetje voor allebei:  voor gelovigen, en ook voor mensen die gewoon willen vieren dat de lente eraan komt. Daar krijg ik ook wel zin in, in de lente. Ik ben die vieze blubbersneeuw een beetje zat. En in pannenkoeken heb ik nog veel meer zin, en met maslenitsa eten ze heel veel bliny, jippie!!! Dat is ook een symbool voor de zon (het was me nooit opgevallen, maar hij is natuurlijk even rond). Ik ging plaatjes zoeken op internet en toen ik die met al die pannenkoekjes vond, begon ik bijna te kwijlen…