11 december 2010

pap (toch ook wel een beetje jammie)

Vanmorgen vroeg onze buurvrouw, niet Natasja, maar de oude buurvrouw (ze heet Nina Konstantinovna), of ik wel kasja (каша dus) had gegeten, voor ik de kou in ging. Ik had gewoon een paar boterhammen op, en dat vond ze niks. Dus toen moest ik bij haar naar binnen. Jas weer uit, muts af, sjaal af, handschoenen uit en laarzen uit want binnen in huis doe je hier altijd je schoenen uit en dan krijg je slofjes te leen.
dit is boekweit kasja, maar een ander plaatje kon ik niet vinden
Kasja is pap. Je hebt allerlei soorten kasja en het is niet altijd pap trouwens want je hebt er ook een en dat is boekweit en dat maakt mijn moeder wel eens in plaats van rijst of zo. Maar dit was pap-kasja, ze zei er een woord bij maar dat kende ik niet. Ik denk dat het havermout was. Ik dacht dat ik helemaal niet van pap hield, maar dit was lekker! Ze deed er dan ook veel suiker en een klontje boter bij.
Toen mocht ik van haar naar buiten (jas, muts, sjaal, laarzen...) en ik kad nog heel lang een lekkere warme buik, bijna alsof er een kachel in zat. Dus nu wil ik best vaker kasja, als het zo koud is.