13 november 2010

ook jammie!

Ik hou dus heel erg van Russische pannenkoekjes, blini of blintsjiki, maar wat ook heel lekker is, is (of zijn) pelmeni. Pelmeni lijkt een beetje op ravioli, het is ook een soort pasta, en daarin zit vlees. Meestal doen de russen er nog een beetje room bij, maar dat hoeft niet. Ik ken ook iemand die er tomatenketchup bijdoet.

Mijn moeder koopt ze gewoon in een zak bij de supermarkt, daar liggen ze in het diepvriesvak. Maar onze buurvrouw Natasja vindt dat maar niks. Dan zijn ze toch helemaal niet lekker! zegt ze. Ze maakt ze ds zelf en daar is ze heel lang mee bezig.
Die vaan de supermarkt zijn lekker hoor, maar dat zeg ik niet tegen Natasja, want die van haar zijn nog lekkerder en als ik dat zeg, dan krijg ik lekker een bord vol!

In die fles trouwens, daarin zit kvas. Dat is een Russisch drankje, ik vind het niet zo lekker (ik had eerst staan 'vies' maar daar gaat mijn moeder dan weer over zeuren). Het is een beetje zurig, het is gemaakt van water en roggemeel en mout (die laatste twee heb ik opgezocht hoor), het heeft de kleur van cola maar veel minder prik.