19 september 2010

zomer?

Vandaag is het zondag en het is heel mooi weer. Volgens mijn moeder noemen ze dat in het Russisch een "babje leto" en dat betekent oudewijvenzomer, want baba is "een niet altijd aardig bedoeld woord voor vrouw" zegt mijn moeder. Nazomer kan ook, trouwens. Wat de nazomer precies met oude wijven te maken heeft weet ik niet, misschien dat 't het laatste (oudste?) stukje van de zomer is? Of dat het niet zo heet is als midden in de zomer en oudere mensen dat lekkerder vinden?
Buiten tussen de berkenbomen staat de kinderwagen en daarin ligt een baby die Gleb heet. Gleb ligt meestal buiten, soms staat de kinderwagen ook op het balkon.
Toen we hier net waren en het nog augustus was, hadden we geen warm water in onze flat. Dat was de hele maand augustus zo geweest en de moeder van Gleb (Natasja) zei dat dat onhandig was met Gleb maar dat het elke zomer zo is. Om de leidingen schoon te maken of zo.
Waar ik ook aan moest wennen (ik moet eigenlijk aan alles wennen maar nou ja), was dat je hier veel bedelaars ziet op straat en op stations en zo. Ik wil iedereen wel wat geven maar dat kan niet want zoveel zakgeld krijg ik niet.